Νέα

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ

Κεντρική Εκδήλωση για τα 200 Χρόνια της Εταιρίας Στις 19 Ιουνίου 2019, υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής (αίθουσα Δημ. [...]

Κεντρική Εκδήλωση για τα 200 Χρόνια της Εταιρίας

Στις 19 Ιουνίου 2019, υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Προκοπίου Παυλοπούλου πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής (αίθουσα Δημ. Μητρόπουλος) η εκδήλωση με τίτλο «Αγία Γραφή, Πρό(σ)κληση Ενότητας» για τα 200 χρόνια παρουσίας και προσφοράς της Βιβλικής Εταιρίας στην Ελλάδα. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος.

Παρέστησαν επίσης οι Μητροπολίτες: ο Γέρων Περγάμου κ. Ιωάννης, ο Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος (Πρόεδρος της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας), ο Αλεξανδρουπόλεως κ. Άνθιμος (Μέλος της Ε.Β.Ε.), ο Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας, ο Σιγκαπούρης κ. Κωνσταντίνος, ενώ τον Αρχιεπίσκοπο συνόδευε ο Πρωτοσύγκελος της Αρχιεπισκοπής Επίσκοπος Θεσπιών κ. Συμεών. Από την Καθολική Εκκλησία της Ελλάδος παρέστησαν ο Αρχιεπίσκοπος των εν Αθήναις Καθολικών Σεβαστιανός Ροσσολάτος, ο Αρχιεπίσκοπος Κέρκυρας, Ζακύνθου και Κεφαλληνίας, Αποστολικός Τοποτηρητής της Θεσσαλονίκης, Ιωάννης Σπιτέρης (εκ των Αντιπροέδρων της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας) και ο πρώην Αρχιεπίσκοπος των εν Αθήναις Καθολικών Νικόλαος Φώσκολος. Τέλος, από την «Ευαγγελική Εκκλησία της Ελλάδος» παρέστησαν ο Πρόεδρος της Γεν. Συνόδου της αιδέσ. Γεώργιος Αδάμ, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ε.Β.Ε. αιδέσ. Μελέτης Μελετιάδης καθώς και άλλοι Ποιμένες και Λειτουργοί Ευαγγελικών Εκκλησιών.

Προσκεκλημένοι, εκτός από τα Μέλη της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας, ήταν και μεγάλος αριθμός συνεργατών, εκπροσώπων Εκκλησιών όλων των εκκλησιαστικών παραδόσεων, φίλων του βιβλικού έργου στην Ελλάδα που κατά καιρούς έχουν συμπαρασταθεί και συνδράμει την Ελληνική Βιβλική Εταιρία.

Ο Γενικός Διευθυντής της Εταιρίας κ. Μιχαήλ Χατζηγιάννης, στον χαιρετισμό του, υπογράμμισε τη σημασία όλων όσοι έχουν προσφέρει και εκείνων που συνεχίζουν να συνδράμουν στο έργο της Ε.Β.Ε. «Η Ελληνική Βιβλική Εταιρία δεν υπάρχει αφ’ εαυτού της ούτε υπηρετεί τον εαυτό της. Είναι όλοι και όλες που πρόσφεραν τον χρόνο και την ενέργειά τους να μεταφρασθεί η Αγία Γραφή και να φθάσει σε όλους τους ανθρώπους», είπε συγκεκριμένα. Σχετικά με την πορεία της Εταιρίας, ο κ. Χατζηγιάννης δήλωσε ότι «η Ε.Β.Ε. αποδείχθηκε μια κιβωτός ανθρώπων που σαν φάρος φιλοδοξεί να ακτινοβολεί μέσα στον χρόνο τον λόγο που μένει εις τον αιώνα».

Ο Γενικός Διευθυντής των Ηνωμένων Βιβλικών Εταιριών κ. Michael Perreau απηύθυνε σχετικό χαιρετισμό: «Σας μεταφέρω τους χαιρετισμούς της αδελφότητας των Η.Β.Ε. Μέσα από την δραστηριοποίησή τους σε 244 χώρες και περιοχές για τη διακονία της Βίβλου, οι Η.Β.Ε. έχουν ως μοναδικό στόχο τη διάδοση της Αγίας Γραφής, έτσι ώστε να φτάσει στα χέρια όλων. Διακόσιοι εκπρόσωποι, προερχόμενοι από πάνω από 100 Βιβλικές Εταιρίες έχουν συγκεντρωθεί σήμερα εδώ για να γιορτάσουν με την αδερφή μας εταιρία μια ιστορία που ξεκίνησε στο νησί της Κέρκυρας. Είμαστε δίπλα σας με προσευχή και ελπίζοντας πως αυτή η κληρονομιά θα συνεχίσει να συνεισφέρει στην διαμόρφωση του έθνους σας στους ολοένα μεταβαλλόμενους καιρούς που διανύουμε. Είθε ο αιώνιος λόγος του Θεού μέσα από την Αγία Γραφή να φέρνει πάντοτε ελπίδα στον λαό σας».

Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος που καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους τονίζοντας πως «η αποψινή εκδήλωση για όσους εργαζόμαστε ή συνδεόμαστε με την Εταιρία είναι μια ευκαιρία να ευχαριστήσουμε τον Θεό, αλλά και να τιμήσουμε όσους εργάστηκαν 200 χρόνια για τη διάδοση της Αγίας Γραφής. Είναι επίσης και μία ευκαιρία αναστοχασμού για όσα έγιναν και για όσα πρέπει να γίνουν». Μίλησε επίσης για τις δράσεις της Εταιρίας ενώ προσέφερε αναμνηστικά δώρα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και στον Αρχιεπίσκοπο.

Ο κ. Παυλόπουλος με την ομιλία του (τα κύρια σημεία της οποίας ακολουθούν) τοποθέτησε τον Λόγο του Θεού σε ευρύτερα πνευματικά και πολιτισμικά πλαίσια.

Μακαριότατε, Άγιοι Πατέρες, Κυρίες και Κύριοι,

Αποφεύγω τις πολλές προσφωνήσεις, και γιατί έγιναν προηγουμένως αλλά και γιατί σε τέτοιες στιγμές δεν νομίζω ότι έχουν ιδιαίτερη σημασία, αφού προέχει ο σκοπός για τον οποίο βρισκόμαστε σήμερα εδώ. Προσωπικώς -κάνοντας ένα είδος ομολογίας ψυχής- θέλω να τονίσω ότι βρίσκομαι εδώ, εκ μέρους της Πολιτείας, για να εκπληρώσω οφειλόμενο χρέος απέναντι στους «Εργάτες του Λόγου του Θεού». Διότι πρέπει να γνωρίζουμε όλοι -και αυτό δεν είναι θέμα Πίστης, αφορά τον Άνθρωπο, αφορά τον Πολιτισμό μας, ανεξάρτητα από το τι πιστεύει ο καθένας- ότι η Βίβλος είναι ένα πραγματικό καταπίστευμα Πνεύματος. Ένα καταπίστευμα, το οποίο είναι συνδημιουργία του Θεού και του Ανθρώπου, και περικλείει αποστάγματα πολύτιμα που ξεκινούν από την Προσευχή, φθάνουν στην Λογοτεχνία με κορύφωση την Ποίηση και, τέλος, συντίθενται σ’ αυτό που θα λέγαμε ο «Λόγος»: Ό,τι τελειότερο μπορεί να συλλάβει ο Άνθρωπος, πάντοτε βεβαίως εφόσον του το επιτρέπουν οι δυνάμεις του και η Δύναμις που υπάρχει πάνω απ’ αυτόν. Άλλωστε, η ίδια η Βίβλος αποδεικνύει από τα κείμενά της ότι είναι μια διαχρονική συνέχεια. Συνέχεια η οποία έχει ως στόχο ν΄ αναδείξει τι σημαίνει ο Λόγος του Θεού, πόσο χρήσιμος είναι για τον Άνθρωπο και, το τονίζω για μια ακόμη φορά, για πιστεύοντες και για μη πιστεύοντες. Αυτή είναι ακριβώς η αξία της.

Τούτο φαίνεται και μέσα από την Καινή Διαθήκη, μέσα από δύο ευαγγελικές περικοπές, τις οποίες επιλέγω εντελώς πρόχειρα γιατί σας είναι τόσο γνωστές: Η μία είναι το Κατά Ιωάννην Ευαγγέλιον όπως αρχίζει: «ν ρχ ν  λόγος͵ καί  λόγος ν πρός τόν θεόν͵ καί θεός ν  λόγος». Είναι τμήμα της Καινής Διαθήκης ή είναι η πεμπτουσία της Βίβλου στο σύνολό της; Και ύστερα, αναφέρομαι στην ομολογία του Κυρίου Ημών Ιησού Χριστού, η οποία είναι συγκλονιστική ως προς τις διαστάσεις της και την αλήθειά της: «οκ λθον καταλσαι τόν νόμονλλά πληρσαι». Αυτά πρέπει να ενστερνιζόμαστε ιδίως σ΄ αυτούς τους δύσκολους καιρούς που ζούμε, και γι΄ αυτό βρίσκομαι σήμερα εδώ. Για να σας πω, ότι η Βίβλος δεν είναι θέμα Πιστών -είναι η τρίτη φορά που το λέω σήμερα- είναι θέμα το οποίο αφορά τον Άνθρωπο, τον Πολιτισμό μας. Είναι Κείμενο, το οποίο υπερβαίνει τα λόγια, μέσα από τα οποία εκφράζεται. Και πρέπει να είναι, για όλους εμάς, και η βάση του διαλόγου των Πολιτισμών, τον οποίο πρέπει να φέρουμε σε πέρας. Είναι ανάγκη να συνεχισθεί ο διάλογος των Πολιτισμών. Είναι το μόνο μέσο, για να εγκατασταθεί στον κόσμο η Ειρήνη, η οποία έχει χαθεί, η Αλληλεγγύη μεταξύ των Ανθρώπων.

Τι καλύτερο από την Βίβλο, για να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε αυτό τον Διάλογο των Πολιτισμών. Πόσες αλήθειες περικλείει, που δείχνουν ότι ανάμεσα στους Ανθρώπους -και στις διαφορές των θρησκειών- υπάρχουν πολύ περισσότερα πράγματα που μας ενώνουν από εκείνα που μας χωρίζουν. Αρκεί να θεωρήσουμε για τον Εαυτό μας ότι έχουμε φθάσει σ΄αυτό τον Κόσμο για να εκπληρώσουμε μια συγκεκριμένη αποστολή, που δεν είναι άλλη από το να γίνουμε Εικόνα και Ομοίωση του Δημιουργού μας. Μόνο που ο Δημιουργός -για οποιονδήποτε Άνθρωπο, ο όποιος Δημιουργός- είναι εκείνος ο οποίος δεν θα ήθελε ποτέ τον Άνθρωπο, υφ΄οιανδήποτε εκδοχή, να πολεμάει τον Συνάνθρωπό του. Θα τον ήθελε και εκείνον έναν μικρό δημιουργό, ο οποίος -με την σειρά του- φτιάχνει την συνέχεια πάνω σ΄ αυτόν τον μικρό –αν δεις κανείς το Σύμπαν- Πλανήτη. Εδώ ακριβώς μπορεί να καταλάβει και το πόσο μικρός είναι ο Άνθρωπος, αλλά και πόσο μεγάλος ταυτόχρονα, όταν πιστεύει στον Δημιουργό του, όταν προσπαθεί να του μοιάσει.

Συγχαρητήρια θερμά. Και να ξέρετε ότι και σήμερα -και για πάντα- η Προεδρία της Δημοκρατίας, όποιος κι αν είναι ο ένοικος της, θα βρίσκεται κοντά σ΄ αυτό το έργο το οποίο υπερβαίνει και την Χώρα μας και, βεβαίως, το Πιστεύω του καθενός.

Ο Αρχιεπίσκοπος ευχαρίστησε όσους εργάστηκαν τόσα χρόνια με πίστη και αφοσίωση, ώστε ο Λόγος του Θεού να είναι θεμέλιο για κάθε άνθρωπο και ευχήθηκε «ο Λόγος του Θεού να είναι πράξη στην καθημερινότητα μας».
Αμέσως μετά προβλήθηκε ταινία με τίτλο: «Ο Λόγος του Κυρίου Μένει στον Αιώνα» (μαγνητοσκόπηση-μοντάζ: Γιώργος Κουρμούζας, σε σκηνοθεσία Ευγενίας Αρσένη).

«Η Αγία Γραφή: Πρόκληση και πρόσκληση για την ενότητα των Χριστιανών» ήταν το θέμα που ανέπτυξε ο κεντρικός ομιλητής της εκδήλωσης, καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας ΑΠΘ και ιδρυτικό μέλος της Ε.Β.Ε., κ. Μιλτιάδης Κωνσταντίνου.

Ο κ. Κωνσταντίνου ξεκίνησε την εισήγησή του επισημαίνοντας τη σημασία και τη σπουδαιότητα που αποδίδεται στην Αγία Γραφή «ως πρωταρχική πηγή της πίστης, πηγή έμπνευσης της λατρείας, της εικονογραφίας και της υμνογραφίας της Εκκλησίας καθώς και για τον καθοδηγητικό της ρόλο της στη ζωή των πιστών». Ωστόσο, μεταφέροντας τα λόγια του Ρώσου θεολόγου Πάβελ Νικολάγιεβιτς Ευδοκίμοφ, τα οποία επαναλαμβάνονται συχνά στο πλαίσιο των οικουμενικών διαλόγων, ο κ. Κωνσταντίνου είπε ότι «είμαστε όλοι ενωμένοι γύρω από την ίδια Βίβλο, όσο είναι κλειστή. Μόλις όμως την ανοίγουμε ακολουθούμε ο καθείς τις παραδόσεις μας και καταλήγουμε σε διαφορετικές αναγνώσεις».

Στη συνέχεια, ανέλυσε τα αίτια για τα οποία η Αγία Γραφή και ιδιαίτερα η Παλαιά Διαθήκη παραμένουν άγνωστες για τους Έλληνες Ορθοδόξους, εξηγώντας ότι «πολύ περισσότερο συνέβαλαν σ’ αυτό οι ιστορικές και οι πολιτισμικές συνθήκες κάτω από τις οποίες διαμορφώθηκε στην πορεία των αιώνων η αυτοσυνειδησία της Ορθοδοξίας και όχι η δογματική διδασκαλία και γενικότερα η θεολογική σκέψη της Ανατολικής Εκκλησίας».

Υπογράμμισε τα προβλήματα που δυσκολεύουν τους πιστούς στην κατανόηση των Βιβλικών κειμένων, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «οι περισσότεροι χριστιανοί σήμερα ομολογούν ότι κατανοούν εν πολλοίς το Ευαγγέλιο, αλλά αδυνατούν να κατανοήσουν τα αποστολικά αναγνώσματα, ενώ αδιαφορούν πλήρως για τα αναγνώσματα από την Παλαιά Διαθήκη, αφού τόσο το προερχόμενο από ένα διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον περιεχόμενό τους όσο και η ιδιομορφία της γλώσσας στην οποία είναι γραμμένα τα καθιστούν εντελώς ακατανόητα».

Ο κ. Κωνσταντίνου, επίσης, έκανε σύντομη ιστορική αναδρομή στις σχέσεις Εκκλησίας- πολιτείας από την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους και στο πώς αυτές επηρέασαν το ζήτημα της μελέτης της Αγίας Γραφής και ειδικά των μεταφράσεων της, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τα Ευαγγελιακά του Νοεμβρίου του 1901. «Στη νέα ελληνική πραγματικότητα η Εκκλησία αυτοανακηρύχτηκε σε προστάτιδα των εθνικών παραδόσεων, στις οποίες ανήκει και η αρχαία ελληνική γλώσσα, οπότε το ζήτημα της αξίας της Μετάφρασης των Εβδομήκοντα ιδεολογικοποιήθηκε», τόνισε ο κ. Κωνσταντίνου. Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι «είναι αξιοσημείωτο ότι από το 1911 και εξής όλα τα Συντάγματα της Ελλάδας απαγορεύουν τη μετάφραση της Αγίας Γραφής χωρίς έγκριση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος».

Κάνοντας λόγο για την πορεία της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας, ο κ. Κωνσταντίνου επισήμανε ότι «βασική επιδίωξή της αποτελεί η συνεργασία με όλες τις Εκκλησίες και τις εκκλησιαστικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα για την όσο το δυνατόν ευρύτερη διάδοση της Αγίας Γραφής και για την κάλυψη των λειτουργικών, κατηχητικών και λοιπών ποιμαντικών αναγκών τους με θεολογικά και επιστημονικά αξιόπιστες εκδόσεις του βιβλικού κειμένου και μεταφράσεις του σε γλώσσα που την κατανοούν όλοι». Πρόσθεσε, ακόμη, ότι «το έργο που η Ελληνική Βιβλική Εταιρία πέτυχε στα χρόνια που ακολούθησαν μετά την ίδρυσή της είναι πραγματικά εκπληκτικό». Απαρίθμησε τις μεταφράσεις της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης που έχουν γίνει από διαπρεπείς καθηγητές των θεολογικών σχολών της χώρας ενώ αναφέρθηκε και στις σχέσεις της Ε.Β.Ε. με την Εκκλησία της Ελλάδος για την μετάφραση του Προφητολογίου και του Εκλογαδίου.

«Το έργο της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας δεν περιορίζεται στον μεταφραστικό μόνον τομέα, αλλά λειτουργεί και ως καταλύτης στις σχέσεις μεταξύ των προερχόμενων από διάφορες εκκλησιαστικές παραδόσεις χριστιανών, καθώς αποτελεί τον μοναδικό πραγματικά οικουμενικό οργανισμό που δραστηριοποιείται στον ελλαδικό χώρο. Και είναι αυτονόητο πως σε μια εποχή που οι εχθροί της συμφιλίωσης δεν παύουν να καλλιεργούν τάσεις απομονωτικές και διασπαστικές, χρησιμοποιώντας τον εθνοκεντρισμό και προβάλλοντας τις αντιθέσεις, σε μια εποχή υποβάθμισης και απαξίωσης του ανθρώπινου προσώπου, ένα τέτοιο έργο μόνον αγαθά αποτελέσματα μπορεί να έχει τόσο για τις ελληνόφωνες Εκκλησίες όσο και για ολόκληρη τη χριστιανική οικογένεια», τόνισε, κλείνοντας την ομιλία του.

Η όλη εκδήλωση κορυφώθηκε με την εμφάνιση της Χορωδίας της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Δημήτρη Κτιστάκη και συνοδεία πιάνου από τον Παύλο Σιφναίο. Παρουσιάστηκαν έργα από τις τρεις εκκλησιαστικές παραδόσεις, όπως: Χερουβικός ύμνος (Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου), Ubi Caritas (Maurice Durufle), Ave Verum (Edward Elgar), Crucifixus (Antonio Lotti), Denn er hat seinen Engeln befohlen (Felix Mendelssohn Bartholdy), I’m His child (Moses Hogan), Total Praise (Richard Smallwood), Daniel Servant of the Lord (Undine Smith Moore), The Battle of Jericho (Moses Hogan). Ακούστηκαν από βυζαντινά μέχρι νέγρικα, εκτελεσμένα όλα με άψογο και καθηλωτικό τρόπο.

Η συμμετοχή της Χορωδίας της ΕΡΤ και η ανάγνωση βιβλικών αποσπασμάτων στη δημοτική από γνωστούς και καθιερωμένους ηθοποιούς, που άγγιξαν τους ακροατές και τους ταξίδεψαν από τον ποιητικό λόγο των Ψαλμών (Όλγα Νικολαΐδου), στον προφητικό λόγο του Ησαΐα (Γεράσιμος Μιχελής), στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου (Θόδωρος Κατσαφάδος), ως την Αποκάλυψη του Ιωάννη (Δήμητρα Στογιάννη) έδωσαν έναν άλλο, συναισθηματικό και ιδιαίτερα πνευματικό τόνο στην εκδήλωση.

Την εκδήλωση σκηνοθέτησε η κ. Τζένη Αρσένη και την παρουσίαση της όλης εκδήλωσης είχε ο υπεύθυνος επικοινωνίας της ΕΒΕ κ. Γιώργος Σώχος.

Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την εκδήλωση στο κανάλι μας στο YouTube ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ

Αφήστε μια απάντηση

Please enter your name.
Please enter comment.
Πρόσφατα σχόλια
Kατηγορίες